Často sním o starých pasážích a obchodních centrech, které v 90. letech a na přelomu milénia lákaly svou moderností, elegancí a multifunkčností. Krásným příkladem je International Business Center, zkráceně IBC, nacházejícím se v centru Brna, kde byla 7. srpna 1997 otevřena první pobočka samostatného dealera ALFY ROMEO v České Republice.
Toho času nabízeli například modely 145, 146 , GTV 3.0 V6 nebo Spider 2.0. Přibližně měsíc po otevření této pobočky představil výrobce model 156, k čemuž došlo na autosalonu v německém Frankfurtu.

Otevření prodejny, 7. srpna 1997.[1]
V roce 1999 nastoupil do firmy Motortec pan Milan Res. Začal na pozici prodejce, velmi rychle se stal vedoucím prodeje, nakonec se vypracoval až na obchodního ředitele firmy. Vzpomněl, že společnost se pokoušela prodávat Alfy ještě před otevřením pobočky v IBC. Na brněnském výstavišti měli v pronájmu montovanou „kukaň,“ kde nabízeli typy 164 či 145 a 146.

Milan s Alfou Romeo 156 GTA.[2]
Milan vzpomněl, že častými zákazníky byli spíše individualisté: právníci, architekti, nebo majitelé firem, kteří se chtěli odlišit. Výjimečně dodávali do firem flotilu vozů. Auta objednávali faxem, do výrobního systému se připojovali jednou týdně skrze vytáčené připojení k internetu, které využívalo i obří satelit, jenž se tyčil na střeše IBC.
V 90. letech a na přelomu milénia bylo zcela běžné, že se auta platila hotově. Typickým motivem té doby byly kufříky nebo igelitky plné peněz, které zákazníci nosili přímo do showroomů. Někteří dealeři preferovali platby převodem, v brněnské Alfě Romeo převažovala hotovost, zejména při platbě záloh. Poté zákazníci platili převodem, nebo vůz doplácela leasingová společnost. „V zadní kanceláři v showroomu byl zazděný trezor a dost často tam bylo nemálo peněz, což by dnes bylo nestandardní, ale tehdy jsem dvakrát týdně nosil v tašce peníze do banky na přepážku vložit,“ vzpomíná Milan.
Jak již bylo zmíněno, Alfy Romeo kupovali spíše individualisté. Často tak montovali zadní křídla u sedanů, líbivé alu disky či sport packety. Nesmíme opomenout ani tónování skel, nebo autorádia Alpine či Blaupunkt s handsfree a držáky na telefon. Blaupunkt měl dokonce v nabídce speciální typ rádia s mobilním telefonem, do nějž se vkládala sim karta o velikosti kreditní karty. Vzpomeňme, že totožnou podobu měly ku příkladu karty do telefonních automatů. I tento typ autorádia občas do vozů instalovali.
Fotografie zachycují původní showroom z 90. let a jeho modernizaci, k níž došlo okolo let 2004-05. Dále první Alfu Romeo GTA v Brně nebo první 147 1,6 TS, jež dorazila roku 2000 i do jihomoravské metropole.
Showroom Alfy Romeo – Motortec v IBC byl uzavřen roku 2007, poté se přestěhovali do rozšířeného showroomu Fiat v brněnských Ivanovicích. Předtím, než se Motortec přesunul do Ivanovic, měl servis v ulici Cejl 109, kde za socialismu sídlila Mototechna a servis. V onom místě měli svého času i malý showroom Fiatu, což bylo záhy zrušeno, poněvadž aby dostali auto dovnitř, bylo nutné demontovat celou výlohu a najíždět po dřevěných nájezdech dovnitř. Společnost Motortec funguje i v současnosti. V součanosti je nejdéle fungujícím prodejcem vozů značky Fiat, Alfa Romeo a Lancia v České republice.
Zdroje
- Svět Motorů 37/97
- fotografie interiérů a 156 GTA: soukromý archiv pana Milana Rese. Děkuji za zaslání a důvěru.
