Garáž

Platba vozem

Boom podnikání, který nastal na počátku 90. let, ovlivnil snad každého schopného člověka v naší vlasti. Socialismus byl pryč a Čechoslováci se snažili naskočit do vlaku kapitalistického podnikání, který v Západních zemích projížděl na hony vzdálenými stanicemi.

I přesto, že ten náš podnikatelský vlak jel úplně jinou trasou, se u nás našla spousta poctivých lidí, kteří zprvu začínali s málem a následně se vypracovali do úctyhodných rozměrů.

Platba za restaurování domu

V 1. polovině 90. let zakládá děda pana Jaroslava Š. firmu, jež se zabývá restaurováním památek, rekonstrukcí domů a bytů. A že to v té době bylo potřeba! Snad v první kapitole učebnice ekonomie stojí: „STÁT JE NEJHORŠÍ HOSPODÁŘ.“ což bylo vidět zejména na naší infrastruktuře, těsně po revoluci. Nově vzniklé stavební firmy měly žně.

Jednoho dne přišla dědovi zakázka – zrestaurovat dům. Paní byla dědečkova známá a t. č. vlastnila BMW 316i, vyrobené v dubnu 1984. Dědovi se vůz zalíbil natolik, že se s paní dohodl, že za službu zaplatí svým BMW.

Tímto způsobem se dostalo do Jardovy rodiny první vůz značky BMW. Jaroslava vezlo z porodnice, několikrát s vozem navštívili italské Bibione a jiné – po revoluci velmi oblíbené – destinace. Děda často vzpomínal, že BMW bylo jeho nejlepším a nejoblíbenějším autem. V devadesátkách s ním byl vždy středem pozornosti.

Jak vůz skončil?

BMW bylo časem vyměněno za novodobou Octavii, vyrobenou v prvním roce výroby (1996).

Stopy BMW vedou až do roku 2013, do kdy bylo pojištěno. Jeho další osud je neznámý, ale s největší pravděpodobností je v depozitu. K ekologické likvidaci totiž nedošlo. Pevně tedy doufáme, že je auto ukryto v garáži automobilového nadšence.

Zdroj fotografií: soukromý archiv pana Jaroslava Šebka. Děkuji za zaslání a důvěru.